Monday, February 27, 2017

Punca dan Gejala Resdung - Pusat Rawatan Resdung Alor Setar

Resdung adalah penyakit yang jarang di ambil perhatian oleh kita. Kekerapan bersih, gatal pada hidung dan hidung yang tersumbat teriutamanya di waktu pagi adalah antara tanda awal masalah resdung.

Keluarga AM tidak terlepas daripada masalah ini terutamanya ayah AM sendiri dan adik ketiga AM juga mengalami masalah resdung. Jika tersalah makan maka resdung akan menyerang dan suasana malam akan panjang di rumah AM.

 Kenali resdung dan 8 Petua mengatasi masalah resdung yang ramai tak tahu.   Resdung adalah penyakit yang jarang di ambil perhatian oleh kita. Kekerapan bersih, gatal pada hidung dan hidung yang tersumbat teriutamanya di waktu pagi adalah antara tanda awal masalah resdung.   Keluarga AM tidak terlepas daripada masalah ini terutamanya ayah AM sendiri dan adik ketiga AM juga mengalami masalah resdung. Jika tersalah makan maka resdung akan menyerang dan suasana malam akan panjang di rumah AM.  Apa sebenarnya resdung?  Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir kedalam hidung .  Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan pembiakkan kuman bacteria.   Jika dibiarkan secara berterusan ,ia akan menjadi lebih teruk. Pernah melihat kawan-kawan atau ahli keluarga yang mempunyai masalah resdung yang kritikal? Jika kritikal hanya sedikit sahaja termakan makanan yang boleh mencetuskan masalah resdung ini, pasti akan memberi kesan serta merta kepada pesakit resdung.



Apa sebenarnya resdung?

Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir kedalam hidung .
Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan pembiakkan kuman bacteria. 

Jika dibiarkan secara berterusan ,ia akan menjadi lebih teruk. Pernah melihat kawan-kawan atau ahli keluarga yang mempunyai masalah resdung yang kritikal?
Jika kritikal hanya sedikit sahaja termakan makanan yang boleh mencetuskan masalah resdung ini, pasti akan memberi kesan serta merta kepada pesakit resdung.


Antara gejala-gejala resdung ialah

• Hidung selalu tersumbat
• Lendir dari hidung dan tekak
• Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
• Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
• Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
• Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya
(alongmisuari.com)


Rawatan Resdung Alor Setar

Rawatan Resdung Alor Setar

Sila Like Kami di Facebook

Untuk info lanjut dan promosi terkini sila like kami di Facebook

WhatsApp 014 2448 999 Us Zaki. Untuk Booking Masa Anda. Perawat Wanita untuk pelanggan wanita

No comments:

Post a Comment